[Commercial Review]: Heineken, Mentos, Galaxy Note7
- Bureaus
- 23 sep 2016 @ 11:53
- Link
-
Machiel Verkuyl
strategy director
Initiative - CommercialsReclame
- 23 sep 2016 @ 11:53
- Machiel Verkuyl
Heineken heeft een campagne gemaakt die het merk als werkgever op een spectaculaire manier op de kaart zet. Het knapste aan de uiting is dat deze perfect past in de merkpropositie die de brouwer nu voert.
De commercial neemt je mee door een tunnel gevuld met verrassingen, inspiratie en ambitie. Je krijgt door het gekozen perspectief écht de indruk dat Heineken je aanspreekt. De ontwikkelde website is volledig om de ‘kandidaat’ heen gebouwd. Inclusief een interactieve test, geheel in video. Award-waardig. De campagne is, net als het goudgele drankje, erg verfrissend.
</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'><strong>Mentos CompliMentos</strong></p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Snoepjesmerk Mentos maakt van een woordgrap een complete campagne. Want de wereld kan wel wat positiviteit gebruiken, denken ze. Het is een doorvertaling van een in Australië verzonnen concept dat past binnen de bestaande merkgedachte <em style='outline: none; border: none;'>who says no to Mentos</em>. Iemand helpen om een Facebookvriend een compliment te geven, dat kan niet negatief worden geïnterpreteerd, denk ik. Opvallend: op sociale media lijkt het erop dat Mentos voor de campagne ook de haalbaarheid van het concept getest heeft. Verder is het resultaat op sociale media, op een paar ingekochte posts na, nog bescheiden.<br/> <br style='outline: none; border: none;'/> Ik vind het allemaal nog een beetje mager, een beetje dun. Een laagje suiker dat er na twee keer kauwen wel vanaf is. Om dan te blijven plakken bij iemand anders onder z’n schoen. Die stockbeelden helpen ook niet echt. Of ik nu bij de benzinepomp even snel dat potje Mentos meegraai, omdat ik in de file zo’n complimentos heb gehad? Ik denk het nietos.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/lUEQIDyHlb4' style='outline: none; border-width: initial; border-style: none;' width='540'/></p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'><strong>Galaxy Note7: Busy Busy Busy</strong></p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Wat begon als een sprookje, eindigt in een klein drama. De Samsung Note7 is misschien wel de beste telefoon die gemaakt is. Na een stevige opmars waarbij Samsung steeds meer terrein won op Apple, roept Samsung het vlaggenschip onder de telefoons terug. Er is een kans dat de apparaten ontploffen. En nét als op elk vliegveld van de Europese steden enorme campagnes voor het apparaat hangen, de markt klaar is voor het overstappen én de iPhone 7 eigenlijk niet veel nieuws brengt, gaat het mis. Ik hoop maar dat de deals die elektronicagigant met media gemaakt heeft niet alleen out-of-home waren, dan kunnen ze de uitingen tenminste nog wisselen.<br/> <br style='outline: none; border: none;'/> Aan de Amerikaanse commercial heeft het niet gelegen. Gedurfd. Christoph Waltz, een van onze oosterburen en bekend van films als <em style='outline: none; border: none;'>Inglorious Bastards</em> en <em style='outline: none; border: none;'>Django Unchained</em>, houdt de Amerikaan een spiegel voor om ze vervolgens ontzettend te vleien. Koren op de molen, kan ik me voorstellen. Lekker satirisch, doorspekt met superlatieven en overdrijving. Zum schade. </p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'><iframe frameborder='0' height='304' src='https://www.youtube.com/embed/GfUhExdNjK8' style='outline: none; border-width: initial; border-style: none;' width='540'/></p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Merriweather Sans", Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'> </p>
Mentos CompliMentos
Snoepjesmerk Mentos maakt van een woordgrap een complete campagne. Want de wereld kan wel wat positiviteit gebruiken, denken ze. Het is een doorvertaling van een in Australië verzonnen concept dat past binnen de bestaande merkgedachte who says no to Mentos. Iemand helpen om een Facebookvriend een compliment te geven, dat kan niet negatief worden geïnterpreteerd, denk ik. Opvallend: op sociale media lijkt het erop dat Mentos voor de campagne ook de haalbaarheid van het concept getest heeft. Verder is het resultaat op sociale media, op een paar ingekochte posts na, nog bescheiden.
Ik vind het allemaal nog een beetje mager, een beetje dun. Een laagje suiker dat er na twee keer kauwen wel vanaf is. Om dan te blijven plakken bij iemand anders onder z’n schoen. Die stockbeelden helpen ook niet echt. Of ik nu bij de benzinepomp even snel dat potje Mentos meegraai, omdat ik in de file zo’n complimentos heb gehad? Ik denk het nietos.
Galaxy Note7: Busy Busy Busy
Wat begon als een sprookje, eindigt in een klein drama. De Samsung Note7 is misschien wel de beste telefoon die gemaakt is. Na een stevige opmars waarbij Samsung steeds meer terrein won op Apple, roept Samsung het vlaggenschip onder de telefoons terug. Er is een kans dat de apparaten ontploffen. En nét als op elk vliegveld van de Europese steden enorme campagnes voor het apparaat hangen, de markt klaar is voor het overstappen én de iPhone 7 eigenlijk niet veel nieuws brengt, gaat het mis. Ik hoop maar dat de deals die elektronicagigant met media gemaakt heeft niet alleen out-of-home waren, dan kunnen ze de uitingen tenminste nog wisselen.
Aan de Amerikaanse commercial heeft het niet gelegen. Gedurfd. Christoph Waltz, een van onze oosterburen en bekend van films als Inglorious Bastards en Django Unchained, houdt de Amerikaan een spiegel voor om ze vervolgens ontzettend te vleien. Koren op de molen, kan ik me voorstellen. Lekker satirisch, doorspekt met superlatieven en overdrijving. Zum schade.
-
Machiel Verkuyl
- Werkt bij: Initiative
- Functie: strategy director
- Website:http://www.initiative.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Interne communicatie kan wel wat... 15-05-2025
- ASN Bank lanceert nieuwe merkstijl15-05-2025
- 'Een stukje van mij' van KPN en... 13-05-2025
- Mentos kiest HPB voor... 13-05-2025
- Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt... 13-05-2025
- 12-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management